17 augustus 2018 : Jasper

17 augustus 2018 - Jasper Nationaal Park, Canada

De afstand van Banff naar Jasper is bijna 300 kilometer, en onderweg veel te zien. Daarom al vroeg op. Om 8.30 waren we in gepakt en zaten we in de auto weer nieuwe avonturen tegemoet. Deze dag zou onvergetelijk worden !!

Er was alleen een klein probleempje. In Jasper konden we geen camping reserveren (te kort van te voren 😟), dus het was maar de vraag waar we zouden overnachten. Er zijn maar een paar campings in Jasper. Vol goede moed dus op weg naar Wapiti, Wabasso of Whistlers Campground.

De rook van de vorige dag was bijna volledig weg, waardoor we redelijk helder zicht op de bergen om ons heen hadden. Onderweg zijn we gestopt bij het Peyton Lake. Vanuit de hoogte keken we op dit meer, wat een enorme mooie kleur van het water. Op de informatiebronnen staat dat de kleur wordt bepaald door de gletsjer. Na een korte wandeling weer snel in de auto, want het was ondertussen al bijna 12 uur, en Jasper was nog ver weg, terwijl we de Columbus Icefields ook nog tegen zouden komen. Het zou laat worden voordat we in Jasper zouden aankomen.

Rond 14 uur waren we bij de Colombia Icefields. Dit nadat we een lunchpauze onderweg hadden gehad. Ook hier werden we verrast door zon en redelijk helder zicht. De temperatuur was bijna 25 graden, ondanks de hoogte waar we waren. We besloten om eerst een klein stukje richting de gletsjer te lopen. Maar na enig beraad toch doorgelopen. Na een wandeling van drie kwartier en een flinke hoogte stijging stonden we uiteindelijk vlakbij de gletsjer. En het was er knap fris! Dit door de wind die stevig over de gletsjer heen kwam waaien.

Maar waf een immens mooi uitzicht. Op de terugweg naar de auto stonden overal borden met daarop jaartallen tot waar de gletsjer in dat jaar kwam. Daar zie je dat de gletsjer in minder dan 100 jaar toch wel een paar honderd meter is geslonken.

Rond 16 uur waren we op weg om het laatste stuk naar Jasper af te leggen, totdat we na een half uur vol in de remmen gingen. Er liep een BEER naast de weg. Stoppen en foto’s maken vanuit de auto.  Verbazend om te zien dat er ook mensen uit de auto stapten 😠

Kort daarna hadden we vlak voor Jasper ook nog het geluk te hebben dat er een Elk vlak voor ons in de berm stond en rustig de weg overstak.

Daarna hebben we ongestoord het laatste stuk naar Jasper afgelegd om op zoek naar een camping te gaan. Helaas was er geen plek voor ons, en werden we doorverwezen naar de overflow in Snaring.  Is ook een aparte belevenis. Zeker wanneer je op weg daar naartoe nogmaals verrast wordt een tweetal Elks.

Daar op een random plek, de fifthwheeler neergezet en zijn vervolgens naar Jasper gegaan. Wat wel opvallend was, is dat het daar enorm stonk naar vuur, en ook veel rook hing, waardoor de bergen nauwelijks zichtbaar waren. Daar eerst “gezond” gegeten. (Op een burger zit sla, tomaat enz. 😉) hierna zijn we wezen rondkijken in Jasper. Zowel Joyce en ik konden ons Jasper niet meer zo herinneren.

Uiteindelijk was het bijna 22 uur toen we terug reden naar de overflow camping.

Ik was blij dat we licht hadden aangedaan waardoor we de fifthwheeler konden terugvinden. Het was er namelijk heel vol geworden.

1. Ida:
    2 september 2018