11 augustus 2018 - Sweet Sixteen Esmée

11 augustus 2018 - Bowser, Canada

De vorige blog leek abrupt te stoppen, maar sommige momenten blijven alleen voorbehouden aan onze eigen “memory lane” (  ;-)  )  ......  feit is wel dat het een heel gezellige en lange avond (of was het nacht) voor sommigen is geworden......

Hoe dan ook, de volgende dag was het dan echt zo ver, Sweet Sixteen birthday girl Esmée was jarig, en die dag is heel uitgebreid gevierd.

De dag waar we al om 5.45 door de wekker werden opgewekt. En dat de avond ervoor ( o nee, dat is ons verhaal.... haha).

We vertrokken die ochtend al om 6.15 richting Campbell River, waar we gingen “whale watchen”. We hadden een tour geboekt bij Go Wild, waar we om 7.30 moesten zijn. Na een korte uitleg kregen we hele warme pakken uitgedeeld, omdat we 4 uur over de baaien zouden rondzwerven om te kijken naar Orka’s of Humbacks. Dat gebeurde in een rib boot waar me met 11 personen inzaten en met snelheden van soms boven de 60 km/uur over het water scheurden. Esmée zei op een gegeven moment dat ze haar tieten kwijt was geraakt door de klappen op het water. Wat een sensationele tocht. Het was Eb aan het worden wat betekende dat het water dan ruim 3 meter zakt wat er voor zorgde dat de stroming van het water dan op sommige plaatsen alleen al 25 km/uur bereikte. En daarnaast draaikolken met een diepte van 1,5 meter.

Dat vereist veel stuurmanskunsten van de schipper. Ik doe het hem niet na.....

Eindelijk na ruim een uur werd er een pluim water gezien en zagen we de eerste humback. Wat mooi om dat in het echt te zien. Ook hebben we nog gekeken of er beren zaten langs de kant, maar daar hadden we geen geluk. Wel hebben we nog een heleboel zeehonden gezien die op de rotsen lagen te zonnen.

Na enige tijd hoorde de schipper dat er kort voor ons 2 humbacks waren, dus gas erop en snel daar naartoe. Die waren heerlijk aan het spelen, maar kwamen niet veel boven water. Wel hebben we de “heerlijke” ademlucht mogen opsnuiven. Net als met een boer die in Nederland gaat gieren, moet je hier ook niet meer dan een neus vol van opsnuiven. Foei wat een lucht. Na een kwartier weer verder gegaan. Helaas waren de orka’s vertrokken uit de baai waar ze eerder die week veel gezien waren. Ze waren donderdagavond voor het laatst gezien richting Vancouver. Op de terugweg kwamen we langs een geel weerstation waar waar een troep zeeleeuwen op lag. Ook die hebben een “heerlijke” lucht bij zich.

Vervolgens moesten we echt de terugweg vervolgen om op tijd terug te zijn. Na 5 minuten kwam er een bald Eagle over vliegen met een eend tussen zijn klauwen. Schitterend. Bij de eerste haven waar we een Belgisch gezin afzetten zagen we nog een otter zwemmen. Na 4 uur varen en 150 km verder waren we weer terug bij het startpunt. Eenmaal uitgestapt zijn we eerst heerlijk gaan lunchen om daarna relaxed terug gereden

Voordat we echter Campbell River uit waren sliepen er al drie in de auto en heb ik genoten van alle uitzichten tijdens de 1,5 durende terugtocht.

S’avonds waren we uitgenodigd door Leah en Brendan om daar te komen eten. Skar zou die avond steaks klaar maken voor iedereen met corn. Joyce had heerlijke salade erbij gemaakt.

Na het eten kreeg Esmée een echte sweet sixteen cheese cake en een heerlijke lemon pie taart. De avond werd heerlijk met een drankje bij de gashaard afgesloten. Houtvuur was niet toegestaan ivm fireban. Rond 23.00 was de dag ten einde en ging iedereen naar bed.

Aangezien we die week al bijna 1000 kilometer hadden gereden besloten we om zaterdag een relaxedag te houden en lekker uit te slapen.

Hermen is na het ontbijt langs de kust gaan lopen om Bald Eagles te spotten. Hij heeft er wel 6 gezien waaronder een nest met het ouderpaar en een jong.  ‘S middags is hij lopend naar het dorp gegaan om daar te lunchen.

Nadat Joyce het huis een beetje had opgeruimd en de was had gedaan zijn wij ook naar dorp te gaan. Daar hebben we voor Leah een paar leuke kado’s gekocht en onderweg Hermen weer opgepikt. Bij Things en Stuff zijn we geslaagd voor de kado’s.

Hermen heeft zich voor het avond eten uitgeleefd op de BBQ met kip, beefburgers en een stuk zalm wat Leah in de koelkast had gelegd.

Na het eten kwamen Leah en een vriendin Barb nog langs om afscheid te nemen.

1. Gonnie:
    13 augustus 2018
    Het vorige blog had inderdaad een apart einde. Mooie belevenissen. Veel plezier verder en tot de volgende blog. Have a nice time😘😘
  2. H Bruins-Palland:
    13 augustus 2018
    Jammer Dat je de orkas niet gezien hebt. Het is weer een gezellige blog. Tot de volgende maar weer
  3. Wim Hijink:
    17 augustus 2018
    Alsnog gefeliciteerd met Esméeen
    Wederom een mooi verhaal!